Black History Month 2024
¡No me puedo creer que vuelva a estar aquí el BHM!
Filla de l’esclava Abena, violada per un mariner anglès a bord d’un vaixell negrer, la Tituba, nascuda a Barbados, és iniciada als poders sobrenaturals per Man Yaya, sanadora i endevina. El seu casament amb en John Indien la porta a Boston, i més endavant al poble de Salem, al servei del pastor Parris. En l’atmosfera histèrica d’aquesta petita comunitat puritana és on tenen lloc els famosos judicis de les bruixes de Salem el 1692. La Tituba és arrestada i oblidada a la presó fins a l’amnistia general de dos anys més tard. Aquí s’acaba la història. Maryse Condé la rehabilita, la treu d’aquest oblit a què havia estat condemnada i, per acabar, la torna al seu país natal, la Barbados dels temps dels cimarrons i de les primeres revoltes d’esclaus.
El pasado 2 de abril, la escritora Maryse Condé nos dejó. Por eso, he creído que este año, una de las autoras que sí o sí tenía que estar en este BHM era ella.
Tituba fue una mujer esclavizada, nacida en Barbados, que posteriormente fue a parar al pueblo de Salem. Ella fue la primera mujer y la primera persona negra en ser acusada de brujería en los famosos juicios.
Tengo muchísimas ganas de leer una de las novelas más conocidas de Maryse Condé.
Beloved - Toni Morrison
Para escribir esta magnífica historia, merecedora del Premio Pulitzer, Toni Morrison se inspiró en la vida real de una esclava afroamericana, Margaret Garner, que en 1856 escapó de una plantación en Kentucky y consiguió llegar al estado libre de Ohio. A punto de ser recapturada, Margaret tomó la trágica decisión de sacrificar a su hija para salvarla de una vida en cautiverio.
En estas páginas, Sethe es la esclava prófuga que vendió su cuerpo para grabar el nombre de su hija muerta en la lápida: diez minutos por «Beloved», veinte por «Querida Beloved». Muchos años después, Sethe vive en Ohio con Denver, su hija adolescente, y Paul D., un viejo amigo que también fue esclavo. Todos intentan prosperar y olvidar el pasado, hasta que un día aparece una joven que dice llamarse Beloved. Tiene la edad que tendría su hija si viviese y sabe ciertas cosas que sugieren que podría serlo.
Hace mucho que este clásico de la literatura afroamericana está en mi lista de lecturas pendientes. Muchas veces he tenido la sensación de no estar preparada para leer este libro, pero creo que ya va siendo hora de sacarlo de la estantería y descubrir de primera mano esta clásica historia.
Aquest món sense llum - Jesmyn Ward
Aquest és un viatge on acompanyem l’Annis des dels camps d’arròs de les Carolines fins als mercats d’esclaus de Nova Orleans i al cor d’una temible plantació de sucre de Louisiana. Venuda al sud per l’esclavista blanc que la va engendrar, lluita per sobreviure i es deixa posseir pels records de la seva mare i les històries de la seva àvia guerrera africana.
Jesmyn Ward, que ha guanyat dues vegades el prestigiós National Book Award, ens ofereix una novel·la que ens empeny a enfrontar-nos a les adversitats i a reclamar el nostre propi lloc. Minuciosa, punyent i transcendent, aquesta història de renaixement i de reparació té totes les característiques convertir-se en un clàssic nord-americà.
No os voy a engañar, la portada me enamoró por completo. Es preciosa. Siempre he celebrado las portadas que presentan a personajes negros. Hace años intenté leer 'Canteu, esperits, canteu' de la misma autora, pero aunque el argumento me atraía, no conseguí conectar con la historia y no llegué muy lejos. A pesar de eso, tengo muchas ganas de darle una nueva oportunidad a esta novela y ver si consigo conectar esta vez.
Quan el propietari del pis on viu la Kiara Johnson, una adolescent d’Oakland, li notifica l’augment del lloguer, el món se li capgira de manera precipitada. Mentre suplica al seu germà, Marcus, que trobi una feina per ajudar-la i s’encarrega d’en Trevor, un veí de nou anys abandonat per la seva mare, la Ki busca com sortir-se’n. Però quan les decisions que pren la duguin a ser el testimoni clau en una trama de corrupció policíaca, es veurà immersa en una tempesta mediàtica que assolarà la seva intimitat i la de la seva família.
Esta novela que es nada menos que el debut de la autora ha recibido elogios por su exploración cruda y poderosa de la juventud marginal en Oakland, California. La historia se centra en una joven de trece años llamada Trina, quien navega por un mundo de violencia, abuso y desesperación. Tengo muchas ganas de adentrarme en una de esas lecturas que nos muestran diferente realidades que más tarde nos van a acompañar.
A Lagos, anys noranta, en el marc d'una dictadura militar, en una Nigeria amb poc futur, la Ifemelu i l'Obinze s'enamoren. Com molts altres adolescennts, saben que tard o d'hora hauran d'abandonar el seu país. Ell sempre ha somiat viure als Estats Units, pero es ella qui aconsegueix el visat per viure amb la seva tia a Brooklyn i estudiar a la universitat. Mentre l'Obinze lluita contra la burocràcia per reunir-se amb la Ifemelu, ella es troba una America on res no es com ho imaginava, començant per la importància del color de la seva pell. Totes les seves experiencies, desgràcies i aventures porten a una única pregunta: acabarà convertida en una "americanah".
La historia de Ifemelu y Obinze, marcada por la distancia, la raza y la identidad, me ha cautivado desde que la escuché, aunque es cierto que ha despertado opiniones muy diversas. La forma en que Chimamanda Ngozi Adichie explora temas tan relevantes como la migración y el racismo a través de una historia de amor tan intensa promete ser una lectura interesante. Tengo ganas de descubrir cómo evoluciona la relación entre los protagonistas.
Estas son las lecturas para el Black History Month 2024. Entre ellas se encuentran nada más y nada menos que dos premios Nobel: Toni Morrison y Maryse Condé.
Las tres lecturas principales en las que el reto gira en torno a una misma temática (personas esclavizadas), no van a ser lecturas sencillas, pero por algún motivo me apetecía leerlas seguidas y de alguna forma ver la historia de estas tres mujeres en conjunto. ¡Y con esta entrada damos el pistoletazo de salida al Black History Month 2024!
Comentarios
Publicar un comentario